اگه واقعا موثر باشه، با هفته ای یک جلسه هم تاثیر می گذاره!

آنچه می خوانید...

اگه واقعا موثر باشه، با هفته ای یک جلسه هم تاثیر می گذاره!

 

یکی از اولین پرسش هایی که والدین پس از مراجعه به کلینیک از درمانگر می پرسند این است که فرزند من به چند جلسه درمان در هفته نیاز دارد 🤔. درمانگر با توجه به نوع بیماری، مرحله پیشرفت آن، سن کودک، عوارض اسکلتی-عضلانی ناشی از بیماری، دیگر مشکلات همراه، وضعیت اقتصادی والدین و نیز تجربیات پیشین خود تعداد جلسات در هفته را پیشنهاد می دهند. در اینگونه مواقع ما با دو دسته والدین مواجهه می شویم. دسته اول با یقین کامل پا به کلینیک نهاده، از اوضاع کودک خود آگاهی داشته و پیشتر تحقیقات و مطالعات خود را انجام داده اند. لذا به درمانگر اعتماد دارند و در این باب سخن او را می پذیرند. اما دسته دوم، آنها با شک و تردید به درمانگر مراجعه کرده اند. آمده اند که آمده باشند. آمده اند که فقط ببینند چه خبر است. آمده اند اما نه با یقین. به نظر می رسد سه چیز مشکل این دسته از والدین است: عدم پذیرش مشکل کودکشان آنگونه که هست، عدم تحقیق کافی پیرامون درمانگری که به او مراجعه کرده اند، و شک و تردیدی که در وجودشان ریشه دوانیده و موجب بی اعتمادی آنها به همه چیز و همه کس گشته است. آنها به دنبال درمانگر معجزه گری هستند که وردی بخواند و همه مشکلات کودکشان را در چشم بر هم زدنی حل کند (گفت یافت می نشود گشته ایم ما…).

 

 

بنابراین این دسته از والدین پس از شنیدن نظرات درمانگر مبنی بر تعداد جلسات درمانی در هفته فورا به اجتهاد در برابر او پرداخته و با ارائه دلایل عجیب و غریب نظیر “اگه واقعا موثر باشه، با هفته ای یک جلسه هم تاثیر می گذاره!” از خجالت درمانگر در می آیند. افسوس و صد افسوس که آنها متوجه نیستند که فرصتها یکی پس از دیگری همانند ابرها در حال گذر بوده، سن کودک در حال افزایش و زمان طلایی درمان رو به اتمام است. استدلال آنها همانقدر بی معناست که به پزشکی که برای عفونت گوش میانی کودکشان مصرف آنتی بیوتیک به صورت روزانه تجویز کرده بگویند که:  “اگه واقعا موثر باشه، با هفته ای یک بار مصرف هم تاثیر می گذاره!”

مرکز کاردرمانی دکتر وحید بیاتی

کاردرمانگر - آناتومیست بالینی
کاردرمانی تخصصی کودکان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *