تاثیر بازی درمانی بر اختلال یادگیری امروزه بسیار مطرح است و یکی از روشهای درمانی است که پژوهشگران از آن برای بهبود عملکرد کودکانی که دچار اختلال یادگیری هستند بهره میبرند. در این مقاله قصد داریم در خصوص بازی درمانی، تاثیرات بازی درمانی در اختلال یادگیری و مقایسه این روش درمانی با سایر روشهای سنتی اطلاعاتی را به همراهان عزیز که به نوعی با این مشکل درگیر شدهاند یا علاقمند به کسب اطلاعات در این زمینه هستند ارائه کنیم پس با ما همراه باشید.
بازی درمانی چیست؟
بازی درمانی نوع جدیدی از درمان است که برای کودکان دارای اختلال یادگیری تجویز میشود. اکثر مواقع، اختلال یادگیری به علت آسیبهای دوران کودکی رخ میدهد و مشکلات زیادی را برای کودکان به وجود میآورد. کودکان اصولا در بیان مشکلات و بروز احساسات خود به بزرگسالان توانایی زیادی ندارند و نمیتوانند ارتباط خوبی بگیرند بخصوص اگر احساس ناامنی داشته باشند.
بازی درمانی در واقع یکی از شیوههای ارائه خدمات توانمندسازی عصبی کودکان است. در این شیوهی ارائه خدمات، سعی میکنند بازی کردن را به کودکان بیاموزند و در دراز مدت رفتار کودکان را حین بازی بسنجند تا نحوه برخورد آنها در شرایط مختلف را ارزیابی کنند چرا که کودکان با بازی احساسات خود را بروز میدهند.
برای مثال، درمانگر از کودک میخواهد از عروسکها برای نشان دادن مشکلاتی که تجربه کرده استفاده کند یا در هنگام کشیدن نقاشی با سوالاتی که از او میپرسد میتواند تحلیل کودک را درباره مسائل مختلف متوجه شود. با این کار درمانگران میتوانند تشخیص دهند که مشکلات و اختلالهایی که کودکان با آن درگیر هستند در چه طیفی قرار دارد، سپس درمان مناسب برای آن را تجویز میکنند.
حیطه بازی درمانی بسیار گسترده است و از روانشناسی، گفتار درمانی، کاردرمانی و رشتههای دیگری استفاده میکند تا آموزشهای لازم را به کودک ارائه کند و باعث بهبود توانایی کودک شود.
مهم ترین تاثیرات بازی درمانی در اختلال یادگیری
بازی درمانی به کودکان کمک میکند تا بتوانند در یک محیط امن با درمانگر خود ارتباط بگیرند. درمانگران اصولا وسایلی را برای آموزش بازی در اختیار کودک قرار میدهند. این وسایل میتواند شامل اسباببازی، آب و شن، کتاب، لوازم آرایشی، ابزارهای موسیقی و … باشد.
طی جلسات بازی درمانی و ارتباطی که کودکان با درمانگر پیدا میکنند، تاثیرات مثبتی در توانمندیهای کودکان مشاهده میشود که در ادامه مطلب به مهمترین تاثیرات آن اشاره میکنیم:
- کاهش اضطراب و استرس کودکان در خصوص حوادث آسیبزا
- افزایش و رشد اعتماد به نفس در کودکان
- احساس با ارزش بودن
- بهبود ارتباط سالم و همدلی کودک با اطرافیان
- کاهش بدبینی و سوءظن و افزایش حس اعتماد به دیگران
- پرورش خلاقیت کودکان
- افزایش توانایی کودک در بیان احساسات
- قویتر شدن مهارتهای اجتماعی کودکان
- بهبود مهارتهای کلامی و حرکتی کودکان
- توانایی حل مسائل و درک مسئله
- ایجاد الگوهای صحیح ذهنی و جایگزینی آن با الگوهای نادرست یا ناقص قبلی
این مواردی که ذکر شد برخی از مهمترین تاثیرات بازی درمانی در اختلال یادگیری است ولی مطمئنا بیش از این موارد است.
جهت تعیین وقت مشاوره از بهترین مرکز کاردرمانی در اهواز با شماره های ۰۹۹۱۸۲۹۲۲۵۴ ، ۰۹۳۸۹۴۱۴۳۹۵ تماس حاصل نمایید.
مقایسهی اثربخشی بازی درمانی بر اختلال یادگیری با روشهای سنتی
برای درمان اختلال یادگیری روشهای مختلفی وجود دارد و از گذشته تا کنون مطالعات و پژوهشهای زیادی روی این مسئله انجام شده است.
برخی از روشها سنتی هستند و اثر بخشی کم و یا موقتی دارند. دلیل اینکه روشهای سنتی مانند دارو درمانی، معلم خصوصی، صرف وقت و حوصله زیاد برای آموزش معمولی برای کودکان، رژیم غذایی و … اثر بخشی زیادی روی کودکان درگیر اختلال یادگیری ندارد این است که مشکل را از ریشه شناسایی و بهبود نمیبخشد بلکه به صورت سطحی روی آن کار میکند. ولی در بازی درمانی که طیف گستردهای از رشتهها روی آن کار میکنند و از روانشناسی تا سایر علوم مرتبط را درگیر کرده است، سعی میکنند با دنیای این کودکان و نگرش و طرز فکر آنها آشنا شوند و با زیر نظر گرفتن کودکان آسیبهای عصبی آنها را ردیابی کنند.
با توجه به اینکه کودکان با بازی کردن با دنیای اطراف ارتباط میگیرند و درک خود را از احساساتشان حین بازی بروز میدهند، روش بازی درمانی این امکان را فراهم میکند تا درمانگر ریشه مشکل را پیدا کند و به کمک علم و پیشرفتهایی که در زمینه توانمندسازی ذهن کشف شده است، الگوهای ذهنی آنها را بشناسد و اقدام به درمان اختلالهای یادگیری بکند.
نکته: در روشهای جدید بازی درمانی سعی میکنند با جایگزین کردن الگوهای صحیح به جای الگوهای اشتباه در ذهن بیماران، اختلال یادگیری را درمان کند که بسیار روش امیدوارکنندهای است.
سوالات متداول
برای درمان اختلال یادگیری، در حال حاضر روش قطعی وجود ندارد ولی بازی درمانی نسبت به روشهای دیگر تاثیرات مثبت زیادی دارد و امیدوارکنندهتر است.
بازی درمانی بیشتر در کودکان، از سن ۳ تا ۱۲ سالگی توصیه میشود و میتواند با توجه به شرایط کودک، نوع اختلال و سایر موارد متفاوت نیز باشد.
تعداد جلسات بازی درمانی با توجه به شرایط سنی، نوع اختلال و شدت درگیری کودک و یا حتی از کودکی به کودک دیگر متفاوت باشد. به طور مثال ممکن است برای یک بیمار ۱۲ جلسه بازی درمانی کفایت کند ولی در دیگری چندین سال طول بکشد.
در نهایت…
دنیای کودکان با بازی عجین است و نحوه تعاملات کودکان را با دنیای واقعی میتوان از طریق بازیهایشان شناخت. برای نفوذ به دنیای کودکانی که اختلال یادگیری دارند بهترین کار بازی درمانی است تا از این طریق مشکل آنها شناسایی شود. با مطالعاتی که تا کنون انجام شده و مقایسه روشهای درمانی اختلال یادگیری، میتوان گفت در حال حاضر تاثیر بازی درمانی بر اختلال یادگیری بیش از سایر روشهاست.