همه چیز در مورد تشخیص اختلالات یادگیری در کودکان

تشخیص اختلالات یادگیری در کودکان

آنچه می خوانید...

تشخیص اختلالات یادگیری در کودکان موضوع بسیار مهمی در روانشناسی کودکان است که در فرایند رشد آنان باید در نظر گرفته شود. یکی از مهم‌ترین مسائل، اختلالات یادگیری است که می‌تواند بر نحوه یادگیری کودکان تاثیر گذاشته و تا بزرگسالی نیز ادامه یابد. طبق تحقیقات انجام شده درصد موفقیت افرادی که در کودکی دچار اختلالات یادگیری بوده اند، در بزرگسالی بسیار کاهش می‌یابد؛ در نتیجه، والدین و پزشکان و کاردرمانگران باید نسبت به تشخیص زودهنگام این اختلالات اقدام کنند. در ادامه به بررسی برخی از ارزیابی‌ها در این حوزه خواهیم پرداخت.

تشخیص اختلال یادگیری در کودکان

تاثیرات تشخیص زودهنگام اختلالات یادگیری در کودکان

ناتوانی‌ها یا اختلالات یادگیری، اصطلاحاتی هستند که برای طیف گسترده ای از مشکلات یادگیری بکار می روند ولی به معنی هوش پایین یا کند ذهنی نیستند. بلکه این اصطلاحات بدین معنی هستند که این کودکان علی رغم داشتن هوش بالا، مغز متفاوتی دارند و نحوه دریافت و پردازش اطلاعات آن‌ها متفاوت است.

اگر بتوان این اختلالات را در همان سنین پایین تشخیص داد، درمان و برطرف کردنشان بسیار راحت‌ تر می‌شود. برخی از آزمون‌های ارزیابی و تشخیص اختلالات یادگیری در کودکان وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید پی ببرید کودک به کدام اختلال یادگیری مبتلا است.

توجه داشته باشید که این روش‌ها ساده نیستند و پیچیدگی خاص خود را دارند. همچنین استفاده از آن‌ها اهمیت زیادی دارد چرا که می‌توانید به راحتی اختلال یادگیری را در کودک تشخیص داده و از پیشرفت آن و ایجاد مشکلات در آینده جلوگیری کنید.

از جمله مهم ترین راه های تشخیص اختلالات یا ناتوانی یادگیری در کودکان می‌توان به موارد زیراشاره کرد:

✳️ بررسی تاریخچه پزشکی کودک

مشکلات جسمانی تاثیر بسیار زیادی روی ایجاد و شکل گیری اختلالات یادگیری دارند. کودکانی که اوتیسم یا بیش فعالی دارند تمامی جنبه‌های زندگی آنان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اوتیسم بیماری است که می‌تواند به کل یادگیری کودک را مختل کند.

توجه داشته باشید که کودکان بیش فعال مشکل توجه و تمرکز دارند در نتیجه، این موضوع روی یادگیری آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل کاردرمانگران و روانشناسان در بدو مراجعه کودک، باید سابقه پزشکی او را چک کنند تا ببینند که بیماری یا اختلال خاصی دارد یا خیر.

✳️ ارزیابی عملکرد تحصیلی

برای تشخیص عملکرد تحصیلی، مشاور می‌تواند از آزمون‌های پیشرفت استفاده کند؛ این آزمون ها کمک می‌ کند تا میزان دانش تحصیلی و مهارت دانش آموز کاملا مشخص شود که شامل یک آزمون جامع زیرنظر مشاور باشد.

توجه داشته باشید اطلاعاتی که در این ارزیابی به دست می ‌آید کمک می ‌کند تا میزان دانش و مهارت کودک را بسنجیم. برخی از آزمون‌های پیشرفت وجود دارند که کاملا معتبر هستند و می‌توانید از آنها‌ استفاده کنید.

📌 نکته: این آزمون‌ها ارزیابی عمیقی از مهارت‌های مهم تحصیلی مانند خواندن، ادبیات و ریاضی ارائه می‌دهند.

✳️ ارزیابی رفتاری

این نوع ارزیابی کمی گسترده ‌تر از ارزیابی‌های دیگر است و کودک را باید از جنبه‌های مختلف برای تشخیص اختلالات یادگیری مورد بررسی قرار داد که یکی از این جنبه‌ها میزان بی تابی و پرخاشگری کودک است.

برخی از کودکانی که نمی ‌توانند یک موضوع خاص را فرا بگیرند، دچار پرخاشگری می‌شوند و هر زمان که والدین درباره آن موضوع از آن‌ها سوالی بپرسند، بی تابی خواهند کرد.

همچنین توجه داشته باشید که بازی‌ها هم راه خوبی برای یادگیری کودکان هستند. اکثر مربیان و معلمان از بازی برای یادگیری مطالب درسی استفاده می ‌کنند.

در نهایت توجه داشته باشید که داشتن مشاوره هم یکی از راه های ارزیابی میزان یادگیری کودک به شمار می رود.

✳️ ارزیابی تشخیصی

هدف این ارزیابی تشخیص مشکلات در کودکان است که توسط کاردرمانگران و روانشناسان انجام می‌شود و در حین آن تمامی نقاط ضعف و قوت کودک مشخص می‌شود.

این ارزیابی در یک حوزه خاص انجام شده تا نتایج دقیقی را به همراه داشته باشد که یکی از آن ها شامل نیازهای یادگیری، عاطفی و پزشکی است.

ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد که در حوزه آموزش، این نوع ارزیابی به کاردرمانگر کمک می‌ کند تا بتوانند نقاط قوت و ضعف در کودکان را تشخیص دهد.

تشخیص اختلال یادگیری در کودکان توسط والدین و مربیان

تشخیص اختلال یادگیری در کودکان توسط والدین و مربیان

با توجه به این که تشخیص اختلالات یادگیری در کودکان معمولا توسط کاردرمانگران و روانشناسان انجام می‌شود، ولی والدین و مربیان هم نقش خود در این زمینه دست کم می‌گیرند.

اگر والدین راجع به این موضوع و راه‌های تشخیص آن اطلاعات کاملی داشته باشند، این اختلال خیلی زود تشخیص داده می شود در نتیجه کودک زودتر درمان شده و در بزرگسالی با مشکلی مواجه نمی شود.

یکی از راه‌های تشخیص اختلالات یادگیری در کودکان توسط والدین، بررسی بیماری‌هایی مانند اوتیسم است و والدین می‌تواند در فرزند خود به دنبال علائم این بیماری و بیماری‌های دیگر مانند نقص توجه توام با بیش فعالی یا همان adhd باشند.  اگر این نشانه را یافتید برای تشیخص دقیق تر حتما به یک مرکز کادرمانی در اهواز مراجعه نمایید.

سوالات متداول

آیا اختلالات یادگیری خطرناک هستند؟

این اختلالات با این که عوارض جسمی ندارند، اما می ‌تواند زندگی کودک را تحت تاثیر قرار دهند.

تشخیص اختلالات یادگیری در کودکان توسط چه کسانی انجام می‌شود؟

مربیان، والدین، کاردرمانگران و روانشناسان می‌توانند در تشخیص آن‌ها موثر باشند.

اختلالات یادگیری چیست؟

اختلال خواندن، نوشتن، دیسگرافیا می ‌توانند جزء اختلالات یادگیری باشند.

در نهایت…

روند یادگیری همه افراد از سنین کودکی آغاز می‌شود که معمولا با سرعت خوبی همراه است. اگر متوجه شدید که فرزند شما نسبت به دیگر کودکان از سرعت خوبی برای یادگیری برخوردار نیست یا در خواندن و نوشتن مشکل دارد، احتمال دارد که به اختلالات یادگیری مبتلا شده باشد. توجه داشته باشید که این اختلالات می‌ توانند تاثیرات زیادی روی ذهن کودک بگذارند و فرایند یادگیری را تا سنین بزرگسالی مختل کنند. به همین دلیل است که تشخیص اختلالات یادگیری در کودکان توسط والدین یا کاردرمانگران بسیار مهم است و باید به طور زودهنگام برای آن اقدام کنید.

مرکز کاردرمانی دکتر وحید بیاتی

کاردرمانگر - آناتومیست بالینی
کاردرمانی تخصصی کودکان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *