درمان مشکلات کودکان پردازش حسی در مدرسه

مشکلات کودکان دارای اختلال پردازش حسی در مدرسه

آنچه می خوانید...

مشکلات کودکان دارای اختلال پردازش حسی چگونه است؟ مشکل در پاسخ به اطلاعات حسی (صدا، لامسه، حرکت، چشایی، بینایی) در کودکان دارای اختلال ممکن است رایج باشد. به عنوان مثال در کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم اختلال پردازش حسی دیده می شود و ممکن است شامل احساس ناراحتی در اثر صدای بلند و مواردی از این قبیل باشد. بنابراین نتیجه آن عدم پیشرفت در کلاس درس و در نهایت عدم کسب نتیجه رضایت بخش در دوران تحصیلی خواهد بود. کودکان مبتلا ممکن است به این نشانه‌های حسی واکنش کمی نشان دهند یا اصلا پاسخی نداشته باشند. اختلال پردازش حسی با مشکلات رفتاری و اجتماعی شدن مرتبط است و بر آموزش، روابط و مشارکت در زندگی روزمره تاثیر می گذارد. در این مقاله از سایت دکتر وحید بیاتی قصد داریم به مشکلات کودکان دارای اختلالات پردازش حسی و چالش های آن ها در مدرسه بپردازیم. تا انتهایی این مقاله با ما همراه باشید.

اختلال پردازش حسی در کودکان مدرسه ای چه علائمی ایجاد می کند؟

اولین مرحله این اختلالات بدون شک تشخیص آن خواهد بود. شناخت علائم پردازش حسی در کودکان مدرسه ای باعث می شود سریع تر برای دریافت اقدامات درمانی لازم اقدام شود. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات کودکان دارای پردازش حسی در مدرسه
  • رابطه بازی کردن و اختلال پردازش حسی ثابت شده است. این کودکان از بازی هایی که سایر کودکان در سنین کودک شما از آن استقبال می کنند نظیر تاب بازی امتناع می کنند.
  • اذیت شدن از نور محیط
  • اذیت شدن از صداهایی که برای سایر کودکان در مدرسه معمول به نظر می رسد
  • تجربه اختلالات غذایی جدی
  • تعادل ضعیف
  • اختلالات لامسه ای در برخورد با اشیاء مختلف در مدرسه
  • عدم قبول لباس فرم مدرسه
  • واکنش ضعیف به حرکات و اتفاقات ناگهانی
  • هیجان بیش از حد
  • اختلالات خواب
  • جویدن اجسام غیر خوراکی
  • عدم بلوغ رفتاری و فعالیت های اجتماعی نسبت به کودکان هم سن و سال خود

علائم این اختلال در هر فرد ممکن است متفاوت باشد و کودک علائمی کمتر از موارد ذکر شده در بالا یا بیشتر را تجربه کند.

والدین و مربیان آموزشی ممکن است تشخیص دهند که رفتار فرزندشان معمولی نیست. اما بیشتر والدین ممکن است دلیل آن را ندانند. هر یک از علائم بالا ممکن است برای کودکان در سنین مدرسه ایجاد شود و ممکن است مربیان آموزشی دلیلی برای این رفتار دانش آموز پیدا نکنند. در اینجاست که لازم است برای بررسی مشکلات کودکان دارای اختلال پردازش حسی در مدرسه به کاردرمانگر مراجعه شود.

✅ بیشتر بخوانید >> رابطه اختلال پردازش حسی و اوتیسم

درمان مشکلات کودک دارای اختلال پردازش حسی در مدرسه چگونه است؟

اولین مرحله برای درمان اختلال پردازش حسی مراجعه به کاردرمانگر است.  معمولا والدین در جلسه معاینه و مشاوره می توانند پاسخ خود را در زمینه سوالات زیر دریافت کنند:

  • چگونه می توان تشخیص داد و اطمینان حاصل کرد که فرزندم اختلال پردازش حسی یا SPD دارد؟
  • اولین مرحله برای کنترل علائم SPD برای پیشرفت تحصیلی چه خواهد بود؟
  • چگونه من می توانم به فرزندم کمک کنم؟
  • آیا فرزند من می تواند زندگی عادی داشته باشد؟
  • چگونه ممکن است کودک من به محرک های خاص واکنش نشان دهد؟
  • آیا SPD با بزرگتر شدن فرزندم از بین می رود؟
  • آیا دارویی وجود دارد که به SPD کمک کند؟

معمولا پاسخ این سوالات برای هر کودک بسته به علائم و مواردی که تجربه می کند، متفاوت خواهد بود. چیزی که مشخص است این است که لازم است والدین نسبت به اختلال پردازش حسی در فرزندشان به آگاهی کامل برسند و برخورد مناسب با این کودکان را بی آموزند.

اختلالات پردازش حسی در مدرسه

شایع ترین علایم کودکان دارای اختلالات پردازش حسی در مدرسه چیست؟

به دلیل علائم این اختلال،  ممکن است پذیرش کودکان دارای اختلالات حسی دشوار باشد.

  • نمی تواند در یک درس نیم ساعته آرام بنشیند و کلاس را به هم می زند.
  • اغلب حواسش پرت به نظر می رسد و به حرف های معلم توجهی نمی کند
  • در صف ناهار و بوفه با بچه ها برخورد می کند و آنها را عصبانی می کند.
  • نمی تواند مداد را به درستی در دست بگیرد، بنابراین با دست خط مشکل دارد.
  • وقتی از او خواسته می شود از یک فعالیت به فعالیت دیگر بپردازد، ناراحت می شود

به دنبال همه این مشکلات شایع در کودکان دارای پردازش حسی، افت تحصیلی و دیگر مشکلات جدی تر وجود دارد. اگر علائم و اختلالات پردازش حسی را در کودک خود مشاهده کردید اما تا زمان مدرسه به آن توجه نکردید حالا زمان آن فرا رسیده است که اقدام لازم را انجام دهید.

بسته به نوع اختلال، برای کاهش علائم لازم است به محیطی که دانش  آموز دارای اختلال پردازش حسی در آن درس می خواند توجه شود. به عنوان مثال دانش آموز لازم است دور از درها، پنجره ها یا چراغ ها بنشینید. میز و صندلی را طوری تنظیم کنید که پاهای دانش آموز روی زمین صاف و باسن زاویه ۹۰ درجه داشته باشند یا زیر میز زیرپایی قرار دهید. به دانش آموز اجازه دهید از صندلی های جایگزین مانند توپ ورزشی یا میز ایستاده استفاده کند.

کاردرمانی دکتر وحید بیاتی در اهواز به کودکان دارای اختلال حسی کمک می کند. ایشان با سال ها سابقه در این زمینه به کودکان دارای اختلال پردازش حسی کمک می کند تا این علائم را کنترل کنند و همچنین به والدین کمک می کند تا دستورالعمل های لازم برای برخورد با فرزندشان را بدانند.

مرکز کاردرمانی دکتر وحید بیاتی

کاردرمانگر - آناتومیست بالینی
کاردرمانی تخصصی کودکان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *