کاردرمانی کودکان کم توجه یک روش درمانی است که برای کودکان با اختلال کمتوجهی و بیشفعالی، معمولاً با علائم اختلال نقص توجه و بیشفعالی استفاده میشود. این نوع کاردرمانی بر اساس اصول رفتاری و روانشناختی ساخته شده است و هدف آن افزایش توانمندیهای اجتماعی، تحصیلی و عملکردی کودکان است. در این مقاله به علائم و نحوه انجام آن صحبت خواهیم کرد.
تعریفی از کاردرمانی کودکان کم توجه
در کاردرمانی کودکان کم توجه، تکنیکها و استراتژیهای مختلفی از جمله آموزش مهارتهای مدیریت زمان، تنظیم خشونت، بهبود تمرکز و توجه، ارتقاء مهارتهای ارتباطی و موفقیت در محیط تحصیلی، و ارائه حمایتهای روانشناختی به کودک و خانوادهاش مورد استفاده قرار میگیرد.
توجه داشته باشید که انجام این کار با همکاری بین کودک، خانواده و متخصصان به منظور بهبود کیفیت زندگی آن ها انجام داده می شود تا از طریق راهکارهای مناسب بتوان به مدیریت این اختلال و کاهش عوارض آن کمک کرد.
علائم کم توجهی در کودکان
علائم کم توجهی در کودکان شامل موارد زیر خواهد بود:
- دشواری در تمرکز و توجه به جزئیات
- مشکل در حفظ و پایداری توجه حین انجام تکالیف مدرسه
- سختی در پایان دادن به وظایف یا پروژهها
- فراموشی مسائل روزمره یا وظایف مدرسه
- دشواری در گوش کردن به دیگران یا پیروی از دستورات
- دیدن خطاها و اشتباهات مکرر در کارهای مدرسه
- عدم تکمیل وظایف یا حتی انجام آن با کیفیت پایین
- عدم توجه به بازیها یا فعالیتهای سرگرمکننده
نحوه انجام کاردرمانی کودکان کم توجه
برای انجام کاردرمانی کودکان کم توجه، ابتدا باید یک ارزیابی کامل از وضعیت کودک صورت گیرد تا علت دقیق کم توجهی مشخص شود. سپس، میتوان از روشهای مختلفی استفاده کرد که به شرایط و نیازهای خاص کودک بستگی دارد. در اینجا چند روش معمول برای کاردرمانی کودکان کم توجه ذکر شده است که عبارتند از:
✳️ مشاوره
مشاوره برای کاردرمانی کودکان کم توجه میتواند ابزار موثری باشد تا والدین و مربیان به نحو اصولی با چالشها و مشکلات کودکان برخورد کنند. در ابتدا باید یک ارزیابی جامع از وضعیت کودک صورت گیرد تا عوامل و علت کم توجهی مشخص شود. این ارزیابی شامل مشاهده، مصاحبه با والدین و مربیان، و استفاده از ابزارهای ارزیابی است. دقت داشته باشید که در این روش می توان به کودکان مهارتهای مدیریتی مختلف مانند مهارتهای تفکری، حل مسئله، و مدیریت خشم را آموزش داد تا بهتر بتوانند با چالشهای خود روبرو شوند. برای دریافت مشاوره از بهترین مرکز کادرمانی در اهواز با شماره ۰۹۹۱۸۲۹۲۲۵۴ ، ۰۹۳۸۹۴۱۴۳۹۵ تماس حاصل نمایید.
✳️ مدیریت زمان
کودکان کم توجه ممکن است مشکلاتی در مدیریت زمان داشته باشند. این مدیریت باید به نحوی باشد که توانایی تمرکز و مشارکت کودکان را حفظ کند و در عین حال به آنها اجازه بدهد تا از فعالیتهای درمانی بهره ببرند.
✳️ مهارت اجتماعی
مهارتهای اجتماعی برای کاردرمانی کودکان کم توجه بسیار مهم هستند. این مهارتها به کودکان کمک میکنند تا در ارتباط با دیگران، درک بهتری از خودشان، و مدیریت بهتر رفتارهایشان داشته باشند. در ادامه چند مهارت اجتماعی که میتواند به کاردرمانی کودکان کم توجه کمک کند آورده شده است:
مهارت ارتباطی: آموزش مهارتهای ارتباطی مانند گوش دادن فعال، بیان دقیق احساسات و نیازها، و استفاده از زبان بدن میتواند به کودکان کمک کند تا در ارتباط با دیگران بهبود یابند.
مهارت حل اختلاف: آموزش مهارتهای حل اختلاف مانند مذاکره، توافق، و کنترل خشم میتواند به کودکان کم توجه کمک کند تا در مواقعی که با مشکلات مواجه میشوند، بهتر به آن ها پاسخ دهند.
مهارت مدیریت خشم و استرس: آموزش مهارتهای مدیریت خشم و استرس مانند تمرینات تنفسی، مدیتیشن، و مهارتهای تمرکز میتواند به کودکان کم توجه کمک کند تا در مواقعی که با فشارهای اجتماعی مواجه میشوند، بهتر با آنها کنار بیایند.
✳️ بازی درمانی
بازی درمانی یک روش موثر برای کاردرمانی کودکان کم توجه است. این روش از فعالیتها و بازیهایی که به طور خلاقانه طراحی شدهاند برای تقویت مهارتهای ارتباطی، توجه، تمرکز، و مدیریت خشم استفاده میکند. بازیهایی که نیاز به تفکر، حل مسئله، و تمرکز دارند میتوانند مهارتهای کودک در این زمینه را تقویت کنند. همچنین بازیهایی که نیاز به همکاری، ارتباط، و تعامل اجتماعی دارند میتوانند به کودک کم توجه کمک کنند تا مهارتهای اجتماعی خود را بهبود بخشد.
این بازیها باید با توجه به نیازها و سطح توجه کودکان طراحی و اجرا شوند، و همچنین نیازمند همکاری والدین و متخصصان میباشند تا به نحوه مناسبی اجرا شوند و به نتایج مطلوب دست یابند.
تشخیص دادن کم توجهی در کودکان ممکن است چالشبرانگیز باشد، اما توجه به علائم و نشانههای مختلف میتواند کمک کننده باشد. اگر مشکوک به کم توجهی کودک خود هستید، مشاوره با پزشک متخصص یا کاردرمانگر متخصص کودکان میتواند مفید باشد.
مدت زمان لازم برای مشاهده نتایج کاردرمانی کودکان کم توجه متفاوت است و به عوامل مختلفی از جمله شدت کم توجهی، روشهای استفاده شده در کاردرمانی، همکاری خانواده و مدرسه و تعداد جلسات کاردرمانی بستگی دارد. برخی از کودکان ممکن است نتایج قابل مشاهده را در مدت کوتاهی ببینند، در حالی که برای دیگران ممکن است زمان بیشتری طول بکشد.
معمولاً مدرسه یکی از محیطهای اصلی است که کودکان در آن زمان زیادی را سپری میکنند و مشکلات کم توجهی ممکن است در این محیط به وضوح نمایان شود. با همکاری مدرسه، میتوان به شناسایی نیازها و مشکلات کودک در محیط آموزشی پرداخت، تا برنامههای تدریسی و پشتیبانی مناسب را برای کودک تنظیم کرد، و راهکارهای موثرتری برای مدیریت کم توجهی در مدرسه ارائه کرد.
دانستیم که….
اهداف در ابتدای فرآیند کاردرمانی و میزان دستیابی به آنها ارزیابی و بررسی میگردد. نتیجه کاردرمانی کودکان کم توجه بسیار مهم است و نشاندهنده پیشرفت و تحولاتی است که کودک در طی فرآیند درمانی تجربه کرده است.