اختلالات ریاضی

اختلال ریاضی یا دیسکلکولیا در کودکان مدرسه ای

آنچه می خوانید...

اختلال یادگیری در کودکان انواع مختلفی دارد. یکی از اختلالاتی که ممکن است کودکان در دوران مدرسه با آن رو به رو شوند، اختلال یادگیری ریاضی یا دیسکلکولیا است. خیلی از والدین در ارتباط با این نوع اختلال در فرزندشان نگرانی دارند. در این مقاله قصد داریم به اختلال ریاضی در کودکان مدرسه ای اشاره کنیم.

مدرسه برای کودکان ابتدایی یکی از اولین اجتماعات محسوب می شود. در بسیاری از کودکانی که به اختلالات یادگیری مبتلا هستند، متاسفانه در خیلی از موارد این اختلالات تا دوران مدرسه ناشناخته باقی می ماند. مشکل کودکان دارای این اختلال در دو دو تا چهار تاست!

کودک مبتلا به اختلال ریاضی چگونه در درس ها پیشرفت می کند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

اختلال یادگیری ریاضی را بیشتر بشناسید

اختلالات یادگیری به انواع مختلف تقسیم می شود. یکی از انواع این اختلالات، دیسکلکولیا یا اختلال ریاضی نام دارد.

کودکی که مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی است، در یادگیری مفاهیم پایه ریاضی مشکل دارد. ممکن است کودک در آموزش مفاهیم دیگر مشکلی نداشته باشد. حتی در دروس دیگر ممتاز هم باشد. بنابراین نمی توان از این طریق متوجه این اختلال شد.

✔️ درباره ماساژ درمانی کودکان بیش فعال چه می دانید؟

درک کودکان مبتلا به اختلال ریاضی خیلی پایه ای است. به این معنا که گاهی حتی اعداد هم توسط کودکان درک نمی شود. یا در مفاهیم ساده ای مانند جمع تک رقمی و یا مفهوم بزرگتر کوچک تر در اعداد دچار مشکل می شوند. والدین کودکان مبتلا به اختلال ریاضی معتقدند کودکاشان تنها در یادگیری درس ریاضی مشکل دارد! این حرف جای تعجب ندارد. چرا که این اختلال مهارت های ریاضی فرد را دچار مشکل می کند.

اختلال یادگیری ریاضی در کودکان

اختلال ریاضی امکان ابتلا به سایر اختلالات در کودک را بالا می برد

کودکانی که به اختلالات  دیسکلکولیا مبتلا هستند، ممکن است در کنار آن از سایر اختلالات نظیر بیش فعالی همراه با نقص در توجه و تمرکز، اختلالات رفتاری و یا مشکلاتی نظیر کاهش اعتماد به نفس و… رنج ببرند. بنابراین شاید بپرسید آیا دیسکلکولیا امکان ابتلا به سایر اختلالاتی نظیر پرخاشگری را افزایش می دهد؟ بله – بنابراین باید هر چه سریع تر برای درمان اختلالات رایج رفتاری کودکان به کاردرمانی مراجعه شود.

علائم این اختلال معمولا در دوران کودکی ظاهر می شود، به خصوص زمانی که کودکان یاد می گیرند که چگونه ریاضیات اولیه را انجام دهند. با این حال، بسیاری از بزرگسالان دیسکلکولیا دارند و آن را نمی دانند. افرادی که دیسکلکولیا دارند معمولاً زمانی که مجبور به انجام ریاضیات هستند با مشکلات سلامت روانی مانند اضطراب، افسردگی و سایر احساسات نامطلوب روبرو می شوند.

علائم اختلال ریاضی در کودکان را بشناسید

از کجا بفهمم کودک من اختلال یادگیری ریاضی دارد؟ در صورتی که به این اختلال مشکوک شدید، برخی علائم آن در کودکان شامل موارد زیر می باشد:

  • کودک نمی تواند اعداد را به صورت معکوس شمارش کند
  • کودک در درک مفاهمی پایه ای و انتزاعی ریاضی دچار مشکل است
  • کودک در انجام محاسبات ریاضی ناتوان و یا بسیار کند عمل می کند
  • محاسبات ذهنی ریاضی کودک بسیار ضعیف و کند است
  • کودکان در این مورد معمولا از مواجهه با این درس دچار مشکل شده و از این درس متنفر می شوند

توجه داشته باشید عدم یادگیری ریاضی در این کودکان نوعی اختلال است. بنابراین کوکان نباید به این خاطر توسط والدین سرزنش شوند. بلکه باید درمان اصولی پیگیری شود.

این اختلال در کودکان معمولا بین ۶ تا ۹ سالگی تشخیص داده می شود.

کم توانی ذهنی خفیف در کودکان را بیشتر بشناسید

درمان اختلال دیسکلکولیا

  • درمان اختلال دیسکلکولیا
  • مراجعه به کاردرمانی
  • شناسایی مشکلات پایه ای کودک
  • انجام تمرینات لازم برای تقویت استعداد های کودک
اختلال دیسکلکولیا در کودکان

این اختلالات معمولا از اوایل زندگی فرد ظاهر شده و در دروان مدرسه شناخته می شود. بین ۳ تا ۷ درصد مردم در دنیا دچار اختلالات یادگیری ریاضی هستند. این اختلال یک اختلال مادام العمر است و درمان فقط از اثرات جانبی آن در آینده کم می کند.

اما نوعی دیگر از این اختلال وجود دارد که اکتسابی است. این اختلال از اول زندگی فرد وجود ندارد و ممکن است در اثر حادثه ای ایجاد شود. اما این امکان نادر است.

فرقی نمی کند. در هر صورت پیگیری درمان واجب است و باید در اولین فرصت به کاردرمانی مراجعه شود.

آیا اختلالات یادگیری ریاضی در کودکان قابل درمان است؟

بله – دیسکالکلولیا در کودکان قابل درمان است زیرا مغز آنها هنوز رشد خود را به پایان نرسانده است و این امکان را برای آنها فراهم می کند تا مهارت های ریاضی را بیاموزند و توانایی های لازم برای سازگاری با این شرایط را توسعه دهند. درمان معمولاً به شکل برنامه های یادگیری و به صورت مرحله به مرحله انجام می شود. به همین دلیل اهمیت زودهنگام این اختلال بسیارمهم است.

آیا این اختلال در بزرگسالان درمان دارد؟ متاسفانه این اختلال در بزرگسالان قابل درمان نیست. مگر آنکه اختلال اکتسابی باشد. باز هم در این زمینه نمی توان به صورت قطعی نظر کرد. بنابراین در بزرگسالان اقدامات لازم متفاوت است و درمان های کنترلی در نظر گرفته می شود.

کلام آخر

افراد مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی، در درک مفاهیم پایه ای ریاضی مشکل دارند. این کودکان به نسبت سن آن ها در درس ریاضی خیلی ضعیف عمل می کنند. این اختلال در دروه ابتدایی شناخته می شود. تشخیص زودهنگام در درمان آن بسیاراهمیت دارد. البته این اختلال مادام العمر است و درمان آن از عواقب بعدی پیشگیری می کند. مراجعه به بهترین مرکز کاردرمانی و اتنخاب یک کاردرمانگر خوب می تواند به کودک شما کمک های زیادی کند. بنابراین اگر در اهواز هستید، به بهترین مرکز کاردرمانی در اهواز مراجعه کنید.

سوالات متداول والدین در ارتباط با این نوع از اختلالات یادگیری

مرکز کاردرمانی دکتر وحید بیاتی

کاردرمانگر - آناتومیست بالینی
کاردرمانی تخصصی کودکان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز

2 Responses
    1. با سلام. اختلالات یادگیری به انواع مختلف تقسیم می‌شود. بهتر است برای تشخیص نوع اختلال و افتراق آن با دیگر مشکلات کودک (مثلا مشکلات شناختی مربوط به حافظه) به کلینیک مراجعه بفرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *