علائم اختلالات گفتاری

اختلالات گفتاری در کودکان

آنچه می خوانید...

اختلالات گفتاری در کودکان به چه معناست؟ این اختلال از چه علائمی برخوردار است؟ توجه داشته باشید که اختلالات گفتاری در هر سنی ممکن است ایجاد شود اما توجه داشته باشید که زمان تشخیص برای انجام اقدامات درمانی بسیار مهم است چرا که هر چه این اختلالات در سنین پایین تر شناسایی و درمان شوند، عواقب کمتری را برای فرد به همراه دارد. توجه داشته باشید که تشخیص این اختلال زمانی که کودک وارد مقطع دبستان می شود رخ می دهد. در این مقاله قصد داریم به علائم اختلالات گفتاری در کودکان، درمان آن و هرآنچه باید در اینباره بدانید بپردازیم.

انواع اختلالات گفتاری در کودکان

انواع اختلالات گفتاری در کودکان

مشکل در گفتار کودک در سنین ابتدایی زندگی باید جدی گرفته شود. این اختلالات انواع مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد. البته شناسایی انواع مختلف آن برای والدین و مربیان خیلی کار راحتی نیست پس کار یک گفتاردرمانگر است.

  • آپراکسی گفتاری
  • دیس آرتری
  • آفازی
  • لکنت زبان
  • نوک زبانی یا لیسپینگ
  • تاخیر گفتاری

نکته: کودکان مبتلا به اوتیسم دچار اختلالات گفتاری می شوند. البته به غیر از انواع نام برده شده در بالا، اختلالات گفتاری به دلایل دیگر نیز می تواند ایجاد شود.

👈🏻 بیشتر بخوانید: درمان آپراکسی در کودکان

علائم اختلالات گفتاری در کودکان

از مهم ترین علائمی که این اختلال می تواند برای کودک به همراه داشته باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کودک شما کلمات خود را می کشد.
  • کودک شما خیلی به آرامی سخن می گوید.
  • کودک شما لکنت زبان دارد.
  • کودک شما شکل درست کلمات را ادا نمی کند.
  • کودک شما کم حرف است.
  • کودک شما در ایجاد انواع صدا مشکل دارد.

این علائم را می توان از سه سالگی به بعد تشخیص داد.  اما باید به اندازه سن کودک از او انتظار داشت. گفتار کودک معمولا در ۸ سالگی تکمیل می شود و می تواند به ادای درست شکل کلمات بپردازد. اگر به وجود هرگونه اختلالات گفتاری در کودک خود پی بردید، لازم است هرچه سریع تر به یک گفتار درمانگر جهت ارزیابی دقیقتر مراجعه کنید.

چرا کودکان به اختلالات گفتاری مبتلا می شوند؟

علت اغلب ناشناخته است، اما موارد زیر می تواند احتمال بروز اختلال گفتاری در کودک را افزایش دهد:

  • اختلالات رشدی مانند اوتیسم
  • اختلالات ژنتیکی مانند سندرم داون
  • کم شنوایی
  • اختلالات سیستم عصبی مانند فلج مغزی
  • بیماری هایی مانند عفونت مکرر گوش
  • اختلال ساختار دهانی و اندام های گفتاری مانند شکاف لب یا کام

نکته: این مشکل می تواند از بدو تولد در فرد یا بعدا در سنین بالاتر ایجاد شود.

راه های تشخیص اختلال گفتاری در کودکان

تشخیص اختلال گفتاری در کودکان معمولاً توسط کارشناسان گفتار و زبان انجام می‌شود که از راه های تشخیص این اختلال می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  1.  ابتدا لازم است تا گفتاردرمانگر با والدین صحبت کند تا در مورد تولد و نحوه رشد آن اطلاعاتی را کسب کند و تأثیرات آن بر گفتار را به طور کامل بررسی کند.
  2. ارزیابی جسمی هم جزء راه های تشخیصی محسوب می شود که می تواند ناشی از مشکلات جسمی مثل مشکلات شنوایی، ساختار دهان و لب، دستگاه تنفسی و غیره باشند.
  3. ارزیابی گفتار و زبان هم جزء تشخیص به شمار می رود که از طریق ابزارها و تست های متنوع انجام می شود تا به تلفظ صداها، تلفظ کلمات، ساختار جملات، فهم زبانی و مهارت‌های ارتباطی کمک کند.
  4. اگر به مشکلات شنوایی در کودک مشکوک هستید ارزیابی شنوایی توسط متخصص لازم است. دقت داشته باشید که این ارزیابی شامل آزمون‌های شنوایی مانند آزمون آستیل-ونگ و آزمون همپل است.
  5. در برخی موارد، تست‌های تکمیلی مانند تست تصویری، تست فهم زبانی، مقیاس‌های ارزیابی گفتاری و زبانی و غیره نیز ممکن است برای تشخیص اختلال گفتاری استفاده شوند.

توجه داشته باشید که ترکیب تمامی موارد ذکر شده به تشخیص گفتاردرمانگر کمک می کند، در نهایت با یک برنامه درمانی مشخص می توان به بهبود مهارت گفتار و زبان کمک کرد.

درمان انواع اختلالات گفتاری در کودکان

برخی از اختلالت گفتاری در کودکان درمان می شوند، آن دسته از اختلالاتی که به علت ایجاد آسیب به مغز وجود دارند، ممکن است هرگز درمان نشوند. پس راهکار چیست؟ در جواب این سوال باید اشاره کنیم که اینگونه اختلالات کنترل می شوند به این صورت که سایر بخش های مغز تقویت شده و حتی در برخی موارد پس از طول درمان این اختلالات حس نمی شود. گفتار درمانی با استفاده از تکنیک های آسیب شناسی گفتاری به درمان این نوع اختلالات می پردازد برخی از این اختلالات  با تکنیک های گفتار درمانی، برطرف خواهد شد.

آسیب شناس گفتار و زبان یا همان گفتاردرمانگر می تواند یک برنامه درمانی برای کمک به شما و برای درمان این نوع اختلالات تنظیم کند. این ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی با کودکان کار می کنند تا به آنها کمک کنند تا با تمرینات مختلف کودک این اختلالات را در کودک بر طرف کند.

نقش گفتاردرمانگر در اختلالات گفتاری

انجام گفتاردرمانی نقش مهمی در اختلالات گفتاری دارد این روش درمانی برای بهبود مهارت‌های گفتاری، زبانی و ارتباطی افراد با اختلالات گفتاری استفاده می‌شود. در زیر نقش گفتاردرمانی در تعدادی از اختلالات گفتاری را بررسی خواهیم کرد:

لکنت

گفتاردرمانی می‌تواند به افرادی که دارای لکنت هستند کمک کند. این درمان شامل تمرینات تنفسی، تمرینات آواشناسی، تمرینات مهارت زبانی و تکنیک‌های مدیریت استرس است دقت داشته باشید هدف از گفتاردرمانی در این مورد بهبود جریان صحیح گفتار و کاهش لکنت است.

اختلال گفتاری جنبه عصبی

انجام این کار می‌تواند به افرادی که دارای اختلالات گفتاری جنبه عصبی مانند آفازی و دیسارتری هستند بسیار کمک کند. این درمان شامل تمرینات گفتاری برای تقویت عضلات گفتاری، تمرینات تنفسی، تمرینات تنظیم ضربان قلب می شود.

اختلالات زبانی

گفتاردرمانی می‌تواند به افرادی که دارای اختلالات زبانی مانند ناتوانی در فهم و تولید زبان هستند کمک کند. این درمان شامل تمرینات تقویت زبانی، تمرینات ارتباطی، تمرینات تفسیر تصویری و استفاده از بازی ها و فعالیت های تحت نظارت است.

اختلالات صوتی

انجام گفتاردرمانی به افرادی که دارای اختلالات صوتی مانند تلقیح صوتی ناصحیح هستند کمک می کند. از مهم ترین روش های درمانی می توان به تمرینات آواشناسی، تولید صوت، تنفسی و تقویت عضلات گفتاری اشاره کرد.

با توجه به تمامی موارد گفته شده دقت داشته باشید که انجام این کار باید توسط بهترین مرکز کاردرمانی در اهواز انجام داده شود تا با تمرینات مستمر و همراه با پشتیبانی و تشویق به بهبود و تقویت آن کمک کرد.

سوالات متداول

آیا اختلال گفتاری در کودکان ژنتیکی است؟

بله، برخی اختلالات گفتاری در کودکان دارای عامل ژنتیکی می باشد، البته عوامل محیطی مانند تربیت، شرایط زندگی و تعاملات اجتماعی نیز بر روی توسعه گفتاری کودکان تأثیر دارند.

چه تمریناتی می‌تواند به درمان اختلال گفتاری در کودکان کمک کند؟

تمرینات زیادی وجود دارد که می‌تواند درمان اختلال گفتاری در کودکان را تسهیل کند. البته، تمرینات باید بر اساس نوع و شدت اختلال گفتاری و نیازهای خاص هر کودک تنظیم شوند. از جمله مهم ترین تمرینات می توان به تمرینات تلفظ، تمرینات تقویتی گفتاری، تمرینات تقویت عضلات گفتاری، تمرینات مکالمه اشاره کرد. توجه داشته باشید تمرینات باید منظم و مستمر انجام شوند تا بهبود مؤثری در مهارت‌های گفتاری و زبانی کودک حاصل شود.

آیا اختلال گفتاری در کودکان خطرناک است؟

این اختلال در بیشتر موارد خطرناک نیست، اما می‌تواند تأثیرات مهمی بر روی رشد و توسعه کودک داشته باشد.

در نهایت….

همانطور که خواندید اختلالات گفتاری در کودکان انواع مختلفی دارد که ممکن است حتی تا دوران مدرسه هم مشخص نشود. شناسایی این نوع اختلال معمولا در اول ابتدایی توسط والدین و مربیان مدرسه انجام خواهد شد در قدم اول بایستی فرد برای بررسی بیشتر به یک مرکز کاردرمانی خوب مراجعه کند تا بعد از تشخیص یک روش درمانی مناسب برای شما انتخاب شود.

مرکز کاردرمانی دکتر وحید بیاتی

کاردرمانگر - آناتومیست بالینی
کاردرمانی تخصصی کودکان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *