اختلال یادگیری نامعین NOS چیست؟

اختلال یادگیری نامعین NOS چیست؟

آنچه می خوانید...

اختلال یادگیری نامعین در کودکان به چه معناست؟ کودکانی که دارای اختلال یادگیری نامعین هستند، چه علائمی دارند؟ اختلالات یادگیری در کودکان معمولا از سنین مدارس شناخته می شوند. از آنجا که زمان شروع درمان در این اختلالات بسیار مهم است، شناخت علائم برای تشخیص بیماری برای والدین اهمیت دارد. در این مقاله سعی می کنیم به علائم NOS به صورت عامیانه بپردازیم و به هر آنچه والدین و مربیان آموزشی باید در این مود بدانند، اشاره کنیم.

ابتدا اختلالات یادگیری معین را بشناسید

اختلالات یادگیری اختلالاتی هستند که بر توانایی درک یا استفاده از زبان گفتاری یا نوشتاری، انجام محاسبات ریاضی، هماهنگ کردن حرکات یا توجه مستقیم تأثیر می‌گذارند. اگرچه ناتوانی های یادگیری در کودکان بسیار کم سن رخ می دهد، این اختلالات معمولاً تا زمانی که کودک به سن مدرسه نرسد شناسایی نمی شود.

درمورد اختلالات یادگیری نامعین هم همین مورد صدق می کند. به همین جهت ممکن است تا زمان مدرسه شناسایی نشود. وجود کودک در اجتماعات مختلف نظیر مهد کودک به شناسایی این نوع اختلالات کمک می کند.

اولین قدم پس از آن که مشکوک به وجود این اختلالات در کودک خود شدید، مراجعه به یک مرکز کاردرمانی است.

اختلالات یادگیری نامعین در کودکان

منظوراز اختلالات یادگیری نامعین LD NOS در کودکان چیست؟

اختلالات یادگیری انواع مختلفی دارد. یکی از انواع این اختلالات LD NOS یا اختلالات یادگیری نامعین است. گاهی ممکن است فکر کنید کودک نمی تواند مانند برخی از همکلاسی های خود برخی مسائل را تجزیه و تحلیل کند. اختلالات یادگیری نامعین به مشکلاتی اشاره دارد که به طور صریح و واضح در یکی از زیرگروه های اختلالات یادگیری که مربوط به خواندن، نوشتن یا ریاضی است، قرار نمی‌گیرد. یعنی چه؟

قبلا هم اشاره کردیم اختلالات یادگیری انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال اختلالات یادگیری ریاضی یا دیسکلکولیا، دیسگرافیا و … از انواع اختلالات یادگیری در کودکان هستند. اما زمانی که علائم کودک مطابق با هیچ کدام از انواع اختلالات یادگیری در کودکان نیست، حرف از اختلالات یادگیری نامعین به میان می آید.

علائم اختلالات یادگیری نامعین در کودکان چیست؟

امروزه برای این اختلال انواع مختلفی شناسایی شده است که می توان از جمله آن ها به مورد زیر اشاره کرد:

  • اختلال شخصیت پرخاشگر منفعل
  • اختلال شخصیت افسرده

بنابراین علائم هر کدام از این اختلالات متناسب با نوع آن ممکن است متفاوت باشد. شناسایی دقیق LD NOS تنها توسط متخصص روانپزشکی کودکان و روان شناس بالینی کودک امکان پذیر است.

همانطور که نقش والدین در شکل گیری مهارت های ارتباطی کودک بسیار موثر است، در این مورد نیز نقش والدین در بهبود و مهارت های ارتباطی بسیار مهم است. شاید بسیاری از والدین با مطالعه بتوانند ویژگی کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری را شناسایی کنند. اما این مورد دراین اختلال بسیار دشوارتر است.

درمان اختلالات یادگیری نامعین چگونه امکان پذیر است؟

ابتدا لازم است در رابطه با علت صحبت کنیم. علت این اختلالات ممکن است به دلیل وجود مشکل در سیستم اعصاب باشد. با پیگیری درمان های به موقع به نظر می رسد این افراد می توانند ضعف در مهارت های اصلی خود را جبران کرده و در زندگی فردی و اجتماعی موفق ظاهر شوند. شایع ترین مهارت هایی که در کودکان ممکن است دچار مشکل شوند، شامل مهارت های زیر است:

  • اختلالات دیداری
  • اختللات شنیداری
  • اختلالات ذهنی شناختی
  • اختلال در حافظه های دیداری و شنیداری

در صورت وجود هر کدام از اختلالات فوق، درمان باتوجه به مشکل انجام می شود. راه کار های درمانی می تواد شامل راهکار کنترلی باشد. به همین دلیل است که بهترین کاردرمانگران می گویند، درمان در دوره کودکی می تواند بسیاری از مشکلات دوران بزرگسالی را برطرف کند.

علائم اختلالات یادگیری نامعین

سوالات متداول در رابطه با NOS

سخن آخر

اختلالات یادگیری نامعین در کودکان نوعی اختلال است که شایع هم نیست. در این مورد کودک به هیچ کدام از اختلالات یادگیری معین مبتلا نیست. به این ترتیب لازم است انواع آن توسط یک کاردرمانگر خوب شناخته شود. درمان اختلالات یادگیری نامعین یا NOS ممکن است شامل درمان های کنترلی و تقویت دیگر مهارت های فرد با تکرار و تمرین برای جلوگیری از آسیب در زندگی فردی و اجتماعی باشد. یه همین دلیل است که پیگیری جلسات کاردرمانی بسیار مهم است. به شما پیشنهاد می کنیم در صورت مشاهده موارد مشکوک هرچه سریع تر به بهترین کلینیک کاردرمانی در اهواز مراجعه کنید.

مرکز کاردرمانی دکتر وحید بیاتی

کاردرمانگر - آناتومیست بالینی
کاردرمانی تخصصی کودکان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *