علائم اختلال یادگیری

آنچه می خوانید...

 علائم اختلال یادگیری چیست؟ آیا فرزند شما مشکل تمرکز و توجه یا مهارت‌های اجتماعی دارد؟ اختلال یادگیری انواع مختلفی دارد و به صورت‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد ولی در هر شخص می‌تواند متفاوت باشد. با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله قصد داریم در خصوص علائم و نشانه‌های اختلال یادگیری و سوالاتی که در این خصوص پیش می‌آید اطلاعاتی را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم پس با ما همراه باشید.

علائم و نشانه های اختلال یادگیری

۵ علائم و نشانه مهم اختلال یادگیری 

علائم اختلال یادگیری به شکل‌های مختلفی بروز پیدا می‌کند. ممکن است شما در دوران تحصیل فرزند خود متوجه شوید که مانند سایر کودکان نمی‌تواند ریاضیات را درک کند، البته این عدم توانایی به این صورت نیست که گاهی اوقات رخ دهد، بلکه به صورت یک معزل در می‌آید و فرزند شما را درگیر می‌کند. این اختلال به علت کم‌هوشی یا بی‌استعدادی فرزند شما رخ نمی‌دهد بلکه فرزند شما طور دیگری با اطراف خود ارتباط می‌گیرد و به همین دلیل روش یادگیری او نیز با سایر افراد متفاوت است.

علائم و نشانه‌های اختلال یادگیری گاهی اوقات خیلی خفیف است و گاهی کاملا واضح و مشخص است. برخی از این علائم که فراوانی بیش‌تری دارد و با گذشت زمان درست نمی‌شود، از مهم ترین آن ها عبارتند از:

✳️مشکلات خواندن و نوشتن 

یکی از علائم و نشانه‌های شایع اختلال یادگیری، مشکلات خواندن و نوشتن است.

  • مشکلات در خواندن به دو صورت خود را نشان‌ می‌دهد.
  1. فرد ارتباط بین صداها، حروف و کلمات را به درستی درک نمی‌کند. در این حالت مشکل شدت بیش‌تری دارد.
  2. فرد در درک مطلب مشکل دارد یعنی معنی کلمات، عبارات و یا پاراگراف‌ها را متوجه نمی‌شود.

اصولا مشکلات در خواندن با علائمی همچون عدم تشخیص حروف و کلمات، عدم درک کلمات، کندی زیاد در خواندن کلمات و مهارت‌های واژگان عمومی خود را نشان می‌دهد.

  • مشکلات در نوشتن نیز به دو صورت خود را نشان می‌دهد.
  1. فرد نمی‌تواند حروف و کلمات را راحت بنویسید و برای شکل دادن به حروف و کلمات سختی زیادی را تحمل می‌کند.
  2. فرد در سازماندهی نوشتن مشکل دارد و نمی‌تواند چیزی را که در ذهن دارد به صورت درست و خوانا روی کاغذ بنویسد.

گاهی اوقات علائمی همچون نوشتن دقیق حروف و کلمات، نظافت بیش از اندازه در نوشتن یا برعکس، خط بسیار بد، نامفهوم و غلط نوشتن زیاد نشان‌دهنده اختلال در نوشتن است.

✳️ مشکلات در محاسبات ریاضی 

اختلال در محاسبات ریاضی به شکل‌های مختلفی می‌تواند در افراد خود را نشان دهد. مثلا ممکن است فرزند شما نتواند اعداد را حفظ کند یا بشمارد و یا اینکه عملیات ساده ریاضی را نتواند سازماندهی کند.

این افراد با مفاهیم ریاضی و اعداد و ارقام مشکل دارند و کارهایی همچون خواندن ساعت یا شمردن پول که بسیار عادی به نظر می‌رسند نیز، آن‌ها را دچار مشکل می‌کند.  

✳️ مشکلات در مهارت‌های شنیداری و گفتاری

اختلال در مهارت‌های شنیداری و گفتاری نیز در دسته اختلال یادگیری قرار دارد.

  • در حالت شنیداری فرد صدا را به درستی می‌شنود ولی مغز او قادر به پردازش صحیح صدا نیست لذا شخصی که این اختلال را دارد تفاوت‌های ظریف صداها را به درستی متوجه نمی‌شود. این اختلال در کودکان و بخصوص در پسرها بیشتر رایج است.
  • در حالت گفتاری نیز این اختلال سبب می‌شود تا توانایی کلامی دچار شود و کارهایی از قبیل صحبت کردن روان، بازگو کردن یه داستان و … دچار مشکل شود.

✳️ مشکلات در تمرکز و توجه

اختلال در تمرکز و توجه ریشه در کودکی و حتی زمان جنینی دارد و یا می‌تواند به دلایل آسیب‌های روانی و شرایط محیطی در کودکی به وجود بیاید و اگر کنترل نشود تا بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند. کودکانی که این مشکل را دارند نمی‌توانند روی یک کار تمرکز کنند و آن را تمام کنند و به راحتی حواسشان از کاری که انجام می‌دهند پرت می‌شود.

اصولا اختلال تمرکز و توجه در کودکان همراه با بیش‌فعالی است و مشکلات زیادی را به همراه خود دارد از جمله این مشکلات می‌توان به ترک تحصیل، بی‌میلی به یادگیری، دویدن بیش‌ از اندازه، ایجاد سر و صدای زیاد، گوش ندادن به حرف دیگران، ناتوانی در دقت به جزئیات اشاره کرد در واقع این کودکان کار خود را نیمه کاره رها می‌کنند و برای انجام کارها عجله دارند و به خاطر نداشتن تمرکز و توجه هیچوقت نمی‌توانند کارشان را تمام کنند.

✳️ مشکلات در مهارت‌های اجتماعی

مشکلات در مهارت‌های اجتماعی نیز یکی دیگر از انواع اختلال یادگیری است. افرادی که این اختلال را دارند از لحاظ اجتماعی سازگاری کمی دارند و نمی‌توانند به درستی با دیگران ارتباط بگیرند. این اختلال نیز می‌تواند مشکلات زیادی را برای افراد پیش بیاورد و جلوی موفقیت‌های آن‌ها را بگیرد.  

البته علائم و نشانه‌های اختلال یادگیری می‌تواند تنوع زیادی داشته باشد و در سنین مختلف به صورت‌های مختلفی خود را نشان دهد که شامل موارد زیر می شود:

  • حافظه ضعیف
  • مشکل در مهارت‌های حرکتی (مانند بستن بند کفش یا دکمه لباس)
  • سرعت بسیار کم در انجام کارها
  • بی‌نظمی زیاد در کارها
  • مشکل در یافتن کلمات صحیح
  • ناتوانی در پیروی از دستورالعمل‌ها

📌 برای تشخیص این علائم می توانید به مرکز کاردرمانی دکتر وحید بیاتی بهترین مرکز کاردرمانی در اهواز مراجعه نمایید. شماره تماس ها عبارتند از ۰۹۹۱۸۲۹۲۲۵۴ ، ۰۹۳۸۹۴۱۴۳۹۵ تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا اختلال یادگیری قابل درمان است؟ 

متاسفانه اختلال یادگیری درمان قطعی ندارد ولی با شناسایی زود هنگام آن در کودکی می‌توان مانع از اثرات مخرب آن شد.

آیا اختلال یادگیری با ژنتیک در ارتباط است؟ 

سابقه خانوادگی و ژنتیک نیز می‌تواند خطر ابتلای کودک به اختلال یادگیری را بیش‌تر کند.

آیا کودکانی که اختلال یادگیری دارند می‌توانند موفق شوند؟

کودکانی که دچار اختلال یادگیری هستند، ناتوان نیستند و با حمایت خانواده و تلاش و صبر و توجه اطرافیان می‌توانند اثرات مخرب این اختلال‌ها را کم کنند و به موفقیت‌های قابل قبولی در زندگی برسند.

در نهایت…

اختلال یادگیری تنوع و گستردگی زیادی دارد و دلایل گرفتار شدن افراد و به ویژه کودکان به این اختلال‌ها، ریشه در دوران بارداری مادر و شرایط روحی و روانی او، تغذیه نامناسب و یا آسیب‌های روانی و محیطی در کودکی دارد. اختلال یادگیری به صورت‌های مختلفی بروز می‌کند و می‌تواند زندگی فرد را دچار مشکلات زیادی بکند. هر چه این اختلال‌ها زودتر شناسایی شوند امید بیش‌تری به کنترل آن‌ها وجود دارد.

مرکز کاردرمانی دکتر وحید بیاتی

کاردرمانگر - آناتومیست بالینی
کاردرمانی تخصصی کودکان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *