کاردرمانی در اختلالات بینایی

آنچه می خوانید...

کاردرمانی اختلال بینایی شامل مجموعه‌ای از روش‌ها و تمرینات است که به افرادی که از اختلالات بینایی رنج می‌برند، کمک می‌کند تا مهارت‌های بینایی خود را بهبود ببخشند. این روش شامل تمرین‌هایی برای تقویت و بهینه‌سازی قابلیت‌های بینایی، مانند تمرین‌های توجه و تمرکز، و هماهنگی بین چشم‌ها است. در این مقاله به نشانه های اختلال بینایی، مشکلات همراه و تاثیر کاردرمانی برای این مشکل خواهیم پرداخت.

نشانه های شایع اختلال بینایی 

نشانه های شایع اختلال بینایی 

اختلال بینایی در بسیاری از امور روزانه و عادی کودکان تاثیر منفی می‌گذارد. لازم به ذکر است که این موارد فقط برخی از نشانه ها هستند و احتمال دارد که اختلال بینایی در بعضی از کودکان با علائم دیگری همراه باشد. از مهم ترین علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاری و دوبینی
  • اختلال توجه
  • سرگیجه های ناگهانی
  • کاهش وضوح دیداری
  • مشکل در تشخیص اشکال
  • حساسیت نسبت به نور شدید
  • از دست دادن دید مرکزی
  • خستگی چشم زمان تماشای تلویزیون

اختلال بینایی چه مشکلاتی را به همراه دارد؟ 

اختلال بینایی می‌تواند مشکلات متعددی را به همراه داشته باشد که البته به شدت این مشکل وابسته است از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش کیفیت بینایی و مشکلات در تشخیص اشیاء.
  • محدودیت در انجام فعالیت‌های روزمره مانند خواندن، نوشتن و رانندگی.
  • افزایش خطرات برای ایمنی شخصی مانند افزایش خطر سقوط

مزایای کاردرمانی برای اختلال بینایی 

استقلال کودکانی که با اختلال بینایی مواجه هستند به مرور زمان کاهش می‌یابد و این مسئله برای کاردرمانگران دارای اهمیت بسیار است که بتوانند این موضوع را بهبود ببخشند. از مزایای کاردرمانی برای اختلال بینایی عبارتند از:

❇️ بهبود  بینایی و افزایش وضوح دیداری

❇️ تقویت توانایی‌های تعاملی و ارتباطی با محیط اطراف

❇️ کمک به افزایش استقلال و بهره‌ وری در فعالیت‌های روزمره

❇️ ارتقای اعتماد به نفس و افزایش کیفیت و رضایت از زندگی

❇️ کاهش خطرات مرتبط با مشکلات دیداری

❇️ رفع بهم ریختگی های ذهنی در این مورد

❇️ بهبود توجه و تمرکز فرد

❇️ بهبود حرکات چشمی ماند حرکات پرشی چشم

برای دیافت نوبت از مرکز کادرمانی دکتر وحید بیاتی بهترین مرکز کاردرمانی در اهواز با شماره ۰۹۹۱۸۲۹۲۲۵۴ ، ۰۹۳۸۹۴۱۴۳۹۵ تماس حاصل نمایید.

روش های انجام کاردرمانی برای اختلال بینایی 

روش‌های انجام کاردرمانی برای اختلال بینایی بسیار متفاوت است و بستگی به مشکل فرد دارد. در این بخش از مقاله به توضیح مختصری در مورد این موضوع خواهیم پرداخت.

تمرینات تقویت بینایی که شامل تمرین‌های توجه و تمرکز و تعادل بین چشم‌ها می‌شود. هدف از انجام این نوع درمان، هماهنگی چشم ها و همگرایی و واگرایی و افزایش دامنه بینایی است. به عنوان مثال یک چراغ قوه در فاصله ای از کودک قرار داده ی‌شود و در مسیر مختلف حرکت داده می شود تا کودک با چشم های خود مسیر نور را دنبال کند.

کاردرمانی شناختی-رفتاری که به کاهش تنش‌ها و افزایش توانمندی‌ در مواجهه با مشکلات دیداری کمک می‌کند. برای بهبود درک عمق و ادراک بینایی از اتاق تاریکی برای تقویت حداکثر بینایی استفاده می‌کنند. گاهی تمرینات ادراکی حرکتی در این محیط های تاریک انجام می‌شود تا بازدهی بیشتری در نهایت رقم بخورد.

گاهی علاوه بر سایر مداخلات، از توانبخشی بینایی برای کم بینایی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال افزایش کنتراست در رنگ های محیطی را انجام می‌دهند و یا فاصله اشیا مانند تخته مدرسه و صندلی کودک را کاهش می‌دهند. کاردرمانی بینایی یکی از موارد بسیار مهم در درمان مشکلات بینایی است که خصوصا در سال های ابتدایی و اولیه زندگی بسیار مهم خواهد بود.

بیشتر بخوانید: مشکلات بینایی در کودکان فلج مغزی

تاثیرات کاردرمانی بر اختلال بینایی

افزایش استقلال و بهره‌وری در انجام فعالیت‌های روزمره مانند خواندن، نوشتن، و مشارکت در فعالیت‌های ورزشی از مهمترین تاثیرات کاردرمانی بر اختلال بینایی است. کودکان برای یادگیری، نیاز به بینایی صحیح دارند که کاردرمانی کمک می‌کند تا مهارت های بینایی تقویت شود و توجه و تمرکز کودک افزایش یابد و در نهایت بر روابط اجتماعی و فردی وی در آینده تاثیر بگذارد.

سوالات متداول در مورد کاردرمانی اختلال بینایی 

کاردرمانی برای اختلال بینایی به صورت فردی است یا گروهی؟

کاردرمانی برای اختلال بینایی می‌تواند به صورت فردی و یا گروهی ارائه شود. انتخاب بین این دو روش بستگی به نیازها و شرایط خاص هر فرد دارد.

چقدر طول می‌کشد تا بهبود قابل توجهی در وضوح بینایی حاصل شود؟

مدت زمان لازم برای بهبود قابل توجه در وضوح بینایی بستگی به شدت اختلال بینایی، نوع درمان، تمرینات مرتب و مستمر، و واکنش فرد به درمان دارد.

کاردرمانی برای اختلال بینایی اثربخش است؟

کاردرمانی برای اختلال بینایی به طور معمول اثربخش است، اگرچه نتایج بین افراد مختلف نیز متفاوت است اما به طور کلی، می‌توان به بهبود قابل توجهی در وضوح دیداری و توانایی‌های بینایی دست یافت.

در نهایت…

اختلال بینایی یکی از مشکلاتی است که در واقع نمی‌توان آن را با عینک اصلاح کرد و دید طبیعی یک چشم یا هر دو چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با استفاده از توانبخشی بینایی می‌توان مهارت های کودک را به حداکثر رساند و استقلال کودک را افزایش داد. کاردرمانگر استفاده از شیوه های بسیار متعدد و گسترده به انجام این نوع توانبخشی می‌پردازند.

مرکز کاردرمانی دکتر وحید بیاتی

کاردرمانگر - آناتومیست بالینی
کاردرمانی تخصصی کودکان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *