اختلالات پردازش شنوایی و بینایی در کودکان

اختلال شنوایی و پردازش بینایی در کودکان

آنچه می خوانید...

اختلال پردازش شنوایی و پردازش بینایی در کودکان هر دو جزو آن دسته از اختلالاتی هستند که در دریافت اطلاعات محیط بیرونی، کودک را با مشکل رو به رو می کنند. این اختلالات علی الخصوص در دوران مدرسه می توانند بسیار مشکل آفرین باشند. هر کدام از این اختلالت ممکن است نشانه هایی در کودکان ایجاد کنند که باعث بروز رفتارهای نابهنجار و تضعیف موقعیت اجتماعی آن ها شود. در این مقاله قصد داریم به اختلال پردازش شنوایی(APD) و همچنین اختلال پردازش بینایی (VPD) و علائم این اختلالات اشاره کنیم. همچنین به راهکار های درمانی این اختلالات می پردازیم. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

اختلال پردازش شنوایی(APD)

مهارت گوش دادن یکی از مهم ترین مهارت های دریافت اطلاعات از محیط پیرامون است. اختلال در این مهارت می تواند کودکان را با مشکلات عمده ای مواجه کند. علائم زیر می تواند نشانه ای از اختلال پردازش شنوایی باشد. تحقیقات حاکی از آن است که چیزی در حدود ۵ درصد از کودکان مدرسه ای ممکن است از این اختلال رنج ببرند.

اختلالات پردازش شنوایی

علائم اختلالات پردازش شنوایی

  • کودکانی که در محیط های پر سر و صدا مشکل دارند
  • درک و یادآوری مطالب شنیده شده در کودک دشوار است
  • سوال پرسیدن های مکرر و مشابه در کودکان و مشکل در تفهیم مطالب درسی

به همین دلیل است که گفته می شود دلایل افت تحصیلی دانش آموزان باید ریشه یابی شود. در این اختلال مشکل در بخش پردازش و تحلیل پیام های عصبی به وجود می آید.

این کودکان ممکن است کلمه ها و جمله ها را اشتباه متوجه شده، جمله اشتباه را پردازش کرده و نسبت به آن واکنش نشان دهند. برخی از علائم این اختلال ممکن است با علائم سایر اختلالات در کودکان مشابهت داشته باشند.

هنگام وجود این اختلال،  کودک ممکن است علائمی خاصی از خود بروز دهد. به عنوان مثال به موارد زیر دقت کنید:

  • کودک ممکن است درخواست کند کلمه یا جمله ای را بار ها تکرار کنید
  • کودک ممکن است در مقابل شنیده ها، واکنش بی ربط نشان دهد
  • کودک ممکن است در هنگام شنیدن گفته های شما، دیر عکس العمل نشان دهد

علاوه بر موارد بالا به دلیل ایجاد کلافگی ممکن است ناهنجاری هایی در کودک ایجاد شود. این ناهنجاری ها ممکن است در هنگام شنیدن کلمات پیچیده و هم آوا ایجاد شود. همچنین عدم درک موسیقی می تواند یکی دیگر از نشانه های این اختلال باشد.

اختلال پردازش بینایی (VPD)

اختلالات پردازش بینایی ممکن است به مراتب مشکلات بیشتری برای کودکان ایجاد کند. از آنجایی که این اختلال نیز در دریافت اطلاعات ایجاد می شود، برای کودکان علی الخصوص در دوران مدرسه دارای تبعاتی است که ممکن است باعث افت تحصیلی و در مراحل بالاتر باعث ایجاد آسیب های اجتماعی شود.

اختلالات پردازش بینایی

علائم اختلالات پردازش بینایی

اختلالات پردازش بینایی در کودکان مدرسه ای ممکن است با علائم مختلفی بروز پیدا کند. در انواع این اختلالات ممکن است کودک علائم زیر را از خود نشان می دهد:

  • مشکل در تشخیص حروف الفبا در دبستان. این مشکل در تشخیص حروف الفبا و یا اشکال مشابه ایجاد می شود
  • مشکل در تمایز اشکال و حروف الفبا از زمینه آن
  • دشواری در تشخیص و نیاز به دریافت چندین باره اطلاعات ورودی
  • مشکل در یادآوری آنچه که دیده شده است
  • مشکل در درک موقعیت اجسام در فضا

در برخی از این اطلاعات ممکن است کودک توان تشخیص حروف معکوس شده را نداشته باشد و از آن ها به جای یکدیگر استفاده کند. یا اینکه ممکن است کودک نتواند جسمی را که بخشی از آن را مشاهده می کند، تشخیص دهد.

تشخیص این اختلالات در کودک ممکن است برای والدین و مریبان آموزشی در مدارس سخت باشد. این اختلالات نیز ممکن است با سایر اختلالات در کودک اشتباه گرفته شود. تشخیص آن تنها با آزمون های جسمی و ذهنی امکان پذیر است.

اختلال پردازش شنوائی و پردازش بینایی در کودکان چگونه شناخته می شود؟

در مراکز کاردرمانی با شناسایی دقیق علائم کودک و آزمون های مکرر، موقعیت های رفتاری کودک را در شرایط مختلف مورد سنجش قرار می دهند. بنابراین اختلال شنوایی و پردازش بینایی در کودکان هنگام مراجعه به کاردرمانی با دیگر اختلالات پردازشی در کودکان نظیر بیش فعالی اشتباه گرفته نمی شود. مراجعه به بهترین مرکز کاردرمانی می تواند به کودک شما در دوران مدرسه کمک کند. کاردرمانی بسته به شرایط کودک در سه سطح جسم، ذهن و روان انجام می شود.

درمان اختلال پردازش شنوایی و پردازش بینایی

درمان این اختلالات چگونه ممکن می شود؟ این اختلال در کودکان کنترل می شود. در اختلالات پردازش حسی در کودکان در صورتی که قبل از دوران مدرسه شناسایی شوند، طول درمان بسیار آسان تر خواهد بود. کاردرمانی با ارائه تمرینات، موجب افزایش هوش غیرکلامی کودک می شود. مغز قابلیت های زیادی دارد. درمان این اختلالات بر پایه موارد زیر انجام می شود:

  • آموزش به کودک با روش های مختلف برای پردازش بهتر
  • تقویت استعدادها و توانایی هایی که می توانند هر کدام از این اختلالات را پوشش دهند
  • کمک به عملکرد بهتر کودک در موقعیت های مختلف
  • درک زندگی اجتماعی در محیط مدرسه و آمادگی کودک برای ورود به جامعه

شاید نتوان به صورت ریشه ای این اختلالات را از بین برد اما می توان با آموزش تکنیک هایی نظیر پیش بینی، سازمان دهی اطلاعات، تقویت حافظه و همینطور تکنیک های افزایش توجه و تمرکز، و نیز راهکارهای جبرانی، برای درمان اختلال شنوایی و پردازش بینایی اقدام کرد.

حرف آخر

اختلال شنوایی و پردازش بینایی در دوران مدرسه ممکن است نمایان شده و علاوه بر افت تحصیلی، شرایط اجتماعی کودک را تهدید می کند. کودکانی که به اختلالات پردازش حسی مبتلا هستند، در یادگیری دچار مشکل شده و افت تحصیلی پیدا می کنند. یکی از مزایای کاردرمانی کودکان مدرسه ای شناسایی این اختلالات و کمک به کنترل آن هاست. این درمان پس از شناسایی ریشه‌ای مشکل، با روش های مختلف نظیر بازی درمانی، اقدام به تقویت سایر مهارت ها و استعداد های کودک می کند. این تمرینات به صورت ثابت شده موجب تقویت عملکرد رفتاری کودک شده و وی را برای محیط های اجتماعی بزرگ تر آماده می کند. در این موارد بهتر است به بهترین مرکز کاردرمانی در اهواز مراجعه کنید.

مرکز کاردرمانی دکتر وحید بیاتی

کاردرمانگر - آناتومیست بالینی
کاردرمانی تخصصی کودکان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز

2 پاسخ
  1. سلام اقای دکتر دختر من ۶ ماهشه ولی به صداهای اطراف واکنشی نشون نمیده
    باید معاینه بشه ؟

    1. با سلام. بله هم باید توسط همکار شنواشناس ارزیابی شود و هم توسط یک کاردرمانگر مجرب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *