کاردرمانی نوزادان

چه نوزادانی به کاردرمانی نیاز دارند؟‌

آنچه می خوانید...

آیا می دانید کاردرمانی نوزادان چه اهمیتی دارد؟ مراجعه زودهنگام به کاردرمانی در راستای کنترل علائم اختلالات جسمی-حرکتی و سایر موارد مربوط به پردازش حسی مزایای بسیاری دارد.اما سوال اصلی اینجاست که چه نوزادانی نیاز به کاردرمانی دارند؟ بعد از به دنیا آمدن نوزاد، توجه به برخی علائم و نشانه ها به این سوال شما پاسخ می دهد که آیا فرزند شما در سلامت کامل جسمانی و ذهنی است یا خیر. در ادامه مقاله به اصلی ترین نشانه ها اشاره کرده و همچنین نکاتی که باید در ارتباط با کاردرمانی نوزاد بدانید را به شما خواهیم گفت.

کاردرمانی نوزادان نارس

نوزادان نارس به ارزیابی و مداخلات کاردرمانی نیاز دارند. کاردرمانی نوزادان نارس تکنیک های ویژه ای دارد. اصلاح محیط یکی از آن‌ها است. برخی از شرایط باعث می شود نوزاد از بدو تولد نیاز به کاردرمانی داشته باشد. همچنین نوزادان با شرایط ویژه با بهره گیری از برخی از تکنیک های کاردرمانی می توانند راحت تر با شرایط کنار بیایند.

  • نارس بودن
  • عدم رشد (عدم افزایش وزن)
  • شکاف لب یا شکاف کام
  • هیدروسفالی
  • شرایطی که در بدو تولد وجود دارد و روی صورت، اندام‌ها، بینایی یا شنوایی تأثیر می‌گذارد.

کاردرمانی کودکان مدرسه ای

نیاز نوزادان به کاردرمانی

علائم نوزادانی که به کاردرمانی نیاز دارند

در صورتی که هر کدام از علائم زیر را در نوزاد مشاهده کردید لازم است سریع تر اقدام کنید:

  • تاخیر در رشد نوزاد مطابق معیار های تعریف شده از جانب پزشک
  • واکنش های غیر عادی به محرک ها مانند زمانی که نوزاد به طعم و بو، صدا،  نورها و یا لمس اجسام حساسیت بیش از حد نشان می دهد
  • مادامی که نوزاد آنگونه که لازم است در برخورد با محرک های حسی از خود توجه نشان نمی دهد
  • مشکل در برقراری ارتباط با مادر و دیگر افراد یا حتی اجسام
  • الگوهای رفتاری عجیب مانند اختلال خواب و یا عجیب بودن الگوی تغذیه ای

احتمالا شما در ماه های اول زندگی کودک با مشورت پزشک متوجه این موضوع خواهید شد. ولی اگر به چیزی مشکوک شدید حتما در اسرع وقت با پزشک متخصص اطفال یا کاردرمانگر مجرب مشورت کنید.

کاردرمانی نوزاد چگونه انجام می شود؟

نوزادان در کاردرمانی نیازهای متنوعی دارند. برخی از اصلی ترین آن ها شامل موارد زیر می شود:

  •  تمرکز بر مشکلات حرکتی: نوزادانی که مشکلات حرکتی دارند، ممکن است نیاز به کمک در توانبخشی عضلات داشته باشند. کاردرمانی می‌تواند شامل تمرینات حرکتی، ماساژ، استفاده از وسایل کمکی و تمرینات تعادلی بوده و به نوزاد کمک کند تا رشد حرکتی خود را متناسب با سن افزایش دهد.
  • کنترل اختلالات پردازش حسی: برخی از نوزادان دچار اختلالات حسی می‌شوند و ممکن است نسبت به محرک‌ها بسیار حساس باشند یا به آن‌ها بی‌توجهی نشان دهند. در این موارد، کاردرمانی می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های خاص یا ابزار های کمکی به کنترل اختلال پردازش حسی کمک کند.
  • توسعه مهارت گفتاری و زبانی: برخی از نوزادان نیاز به کمک در توسعه این مهارت ها دارند. گفتاردرمانی می‌تواند شامل تمرینات گفتاری، تمرینات تلفظ، تقویت مهارت‌های شنیداری و تقویت مهارت‌های تفسیر زبانی باشد.

اهمیت کاردرمانی نوزادان چیست؟

در نوزادان، ممکن است اختلالات حسی متنوعی رخ دهد. این اختلالات می تواند به صورت موقت یا دائمی باشند و توانایی نوزاد در پردازش و تنظیم ورودی‌های حسی را تحت تاثیر قرار دهد.

رشد مهارت های اجتماعی-هیجانی در آینده نیازمند آن است که برخی از اصلی ترین اختلالات آن ها در دوران کودکی برطرف شده باشد. علاوه بر این نوزادانی که دارای اختلالات مادرزادی هستند، برای فراگیری مهارت های روزمره و بهداشت فردی در آینده نیاز به آموزش دارند.

کاردرمانی از بدو تولد

اهمیت تشخیص درست و به کارگیری تکنیک های مناسب در توانمندسازی نوزادان بسیار بالاست. زمانی که شما به کاردرمانگر نوزادان مراجعه می کنید، نیاز فرزند شما با بررسی اختلال او شناسایی شده و اقدامات درمانی مناسب انجام خواهد شد.

جلسات کاردرمانی نوزادان چگونه است؟

هر جلسه کاردرمانی ۳۰ دقیقه به طول می انجامد. بسته به نیاز فرزند شما تعدا جلسات کاردرمانی در طول هفته تعیین می شود. در جلسات کاردرمانی حواس پنجگانه نوزاد مورد توجه و ارزیابی قرار می گیرد.  

  • تمرین کنترل حرکتی با حرکت دادن اندام بدن نوزاد
  • استفاده از تکنیک های ماساژ صحیح برای تقویت عضلات
  • انجام بازی های جستجوگرایانه برای بهبود مشکلات حرکتی و یا مهارت های پردازش حسی
  • حمایت از نوزادان برای کسب نقاط عطف رشدی از جمله گردن گرفتن، چهار دست و پا رفتن، ایستادن و راه افتادن. این اقدام با وضعیت دهی مکرر به بدن نوزاد  و تشویق او به حرکت انجام می شود.
  • قرار دادن نوزاد در وضعیت مطلوب برای سنجش توجه و تمرکز و سنجش وی با محرک های حسی برای ارزیابی واکنش ها

سخن آخر

کاردرمانی به کودکان کمک می کند تا در هر شرایطی که قرار دارند، بتوانند راحت تر با محیط کنار بیایند. برخی از نوزادان با شرایط فیزیولوژیک متفاوت به دنیا می آیند که این امر نیاز به کاردرمانی از بدو تولد را ایجاد می کند. در برخی شرایط لازم است نوزاد در محیط اصلاح شده برای مدتی باقی بماند. کاردرمانگر آموزش های لازم را به مادر برای برخورد با نوزاد می دهد. چیزی که بدیهی است این است که نوزادانی که از این اختلالات رنج می برند، نیاز به مراقبت های بیشتری خواهند داشت.

مرکز کاردرمانی دکتر وحید بیاتی

کاردرمانگر - آناتومیست بالینی
کاردرمانی تخصصی کودکان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *