آیا می دانید اختلالات خوردن در کودکان ناشی از چیست و چه پیامدهایی دارد؟ از آنجایی که کودکان در سن رشد به سر می برند، اختلالات شایع مرتبط با غذا خوردن ممکن است تاثیرات جبران ناپذیری بر کودکان داشته باشد. این اختلالات ممکن است با ایجاد وسواس فکری و یا سایر اختلالات دیگر در کودکان وجود داشته باشد. اختلالات عجیبی در زمینه تعذیه ممکن است وجود داشته باشد. از جمله آن ها می توان به اختلالات وسواس غذایی و یا پرخوری شدید اشاره کرد. هم بی اشتهایی عصبی و هم پرخوری عصبی می توانند با عوارض جدی بیولوژیکی، روانی و جامعه شناختی و درجه های بالاتر با مرگ و میر همراه باشد. اما راهکار کنترل این اختلالات چیست؟ آیا وجود این اختلالات، کودکان را در دوران مدرسه با مشکل رو به رو می کند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با انواع اختلالات خوردن در کودکان در ادامه مقاله با ما همراه باشید.
انواع اختلالات غذا خوردن کدامند؟
انواع اختلالات خوردن شامل موارد زیر می شود:
- بی اشتهایی عصبی (آنورکسی)
- پرخوری عصبی (بولیمیا)
- اختلال پرخوری (بینج ایتینگ)
- اختلال هرزه خواری (pica)
- اختلال نشخوار (rumination disorder)
- اختلال اجتناب (avoidant/restrictive food intake disorder)
از شایع ترین انواع این اختلالات می توان به بی اشتهایی عصبی و همینطور بولیمیای عصبی اشاره کرد. در بی اشتهایی عصبی، فرد به قدری مصرف مواد غذایی را محدود کرده که می تواند بر روی سلامتی وی تاثیر بگذارد. شاخص توده بدنی افرادی که بی اشتهایی عصبی دارند، از ۱۸/۵ کمتر است. معمولا در این افراد ترس از چاقی بسیار زیاد است که همین عامل مانع مصرف مواد غذایی به میزان کافی در آن ها می شود.
در مورد بولیمیای عصبی، فرد به قدری پرخوری می کند که در برخی مواقع، برای تخلیه، عوارضی نظیر استفراغ را تجربه می کند. این اختلالات اغلب در نوجوانان دیده می شود. اما در بزرگسالان هم ممکن است به وجود بیاید.
این اختلالات در سنین ۷ الی ۱۴ سالگی شایع تر هستند. برخی از اختلالات در خوردن نیز وجود دارند که احتمال وجود آن ها در سنین پایین تر از ۷ سال ببیشتر است که در ادامه مقاله به آن ها می پردازیم.
اختلالات خوردن در کودکان
از میان اختلالات نام برده در غذا خوردن، اختلالات هرزه خواری، نشخوار و اجتناب مربوط به کودکان هستند.
اختلال هرزه خواری: در این نوع اختلال کودک میل به خوردن مواد غیر خوراکی دارد.
اختلال نشخوار: در این نوع اختلال غذای هضم شده در معده دوباره به دهان باز گردانده شده، جویده شده و یا بیرون ریخته می شود.
اختلال اجتناب: در این اختلال خوردن موادغذایی از جانب کودک محدود می شود.
این سه اختلال معمولا در کودکان زیر ۶ سال اتفاق می افتد. علت ایجاد هر کدام از این اختلالات ممکن است ریشه در اختلالات روانی مربوط به کودکان داشته باشد. برخی از این اختلالات نیز به دلیل بیمارهایی نظیر ناتوانی ذهنی ایجاد می شود.
اختلالات خوردن چه عوارضی ایجاد می کند؟
توقف در رشد، شایع ترین عوارض اختلالات خوردن در کودکان است. تاخیر در روند رشد در برخی از نوجوانان ممکن است غیر قابل برگشت باشد. اختلالات مربوط به رشد در کوکان ممکن است در کودکان موجب ایجاد بیماری هایی نظیر پوکی استخوان شود. همچنین برخی از اختلالات رفتاری در بزرگسالی و ایجاد انزوا می تواند از تاثیرات این اختلال در دوران کودکی و نوجوانی باشد. نقش خانواده و مدرسه در بهبود این اختلالات بسیار موثر است. چرا که نوجوانان بیشتر در این دو محیط فعالیت دارند. طول درمان کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات پرخوری ممکن است زیاد باشد.
اضافه وزن نیز یکی از عوارض اختلالات خوردن در کودکان است. چاقی در کودکان احتمال ابتلا به سایر بیماری ها نظیر آسم و دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد.
علل های شایع خوردن در کودکان چیست؟
علل های پرخوری در کودکان در بسیاری از مواقع تاثیر روانشناختی دارد. استرس و اضطراب یکی از شایع ترین دلایل شناخته شده پرخوری در کودکان است. همینطور استرس یکی از اختلالات رایج روانشناختی کودکان در دوران مدرسه است. در صورت وجود نشانه های این اختلال برای جلوگیری از عواقب بعدی باید سریعا اقدام شود.
برخی از کودکان دارای اختلالات بلع هستند
اختلالات بلع در همه کودکانی که مبتلا به آن هستند یکسان نیست. به عنوان مثال ممکن است هر کدام از علائم زیر در کودک وجود داشته باشد :
- کودک در جویدن غذاهای سفت مشکل دارد
- کودک در خوردن غذاهای آبکی مشکل دارد
- کودک در جویدن غذا با مشکل مواجه است
هر کدام از نشانه های بالا ممکن است به دلیل وجود اختلال بلع در کودکان باشد. علت ایجاد این مشکل می تواند وجود برخی بیماری ها و یا ضعیف بودن ماهیچه های درگیر در عمل بلع کودک باشد. برای درمان این مشکل، تمرینات و ورزش هایی وجود دارد که به مرور زمان این اختلال را در کودک از بین ببرد.
اختلالات خوردن در برخی از کودکان به دلیل وجود بیماری های مادرزادی است
برخی از مشکلات تغذیه ای کودک مادرزادی است. یعنی به دلیل وجود اختلالات دیگر نظیر ناتوانی های ذهنی ایجاد می شود. این نوع اختلالات در کودکان قابل درمان نیست. چراکه به دلیل وجود آسیب و یا نارسایی در بخشی از مغز ایجاد می شود. اما می توان با استفاده بهینه از سایر بخش های سالم مغز با تمرین و تکرار، به اصلاح رفتار کودک در این زمینه پرداخت. کاردرمانی نیز از این طریق به تقویت استعداد های کودک می پردازد.
شناخت انواع اختلالات کودکان در مدرسه
اختلالات خوردن در کودکان می تواند ناشی از وجود اختلالات دیگر باشد. استرس و اضطراب، اختلالات پردازش حسی از جمله اختلالات شایع کودکان در مدرسه است. وجود این اختلالات نشان از اهمیت حضور کاردرمانگر ها در مدارس دارد. برخی از نتایج مشارکت کاردرمانی در حوزه مدارس شامل موارد زیر می شود.
- افزایش مشارکت دانش آموزان برای شرکت در دوره های آموزشی مدارس
- کاهش برخی از فعالیت های ناشی از هیجانات منفی و ریشه یابی آن
- افزایش یادگیری دانش آموزان با برطرف کردن موانع
- شناخت استعداد ها با تمرینات مختلف
- آماده سازی دانش آموز برای محیط های اجتماعی بزرگ تر
- بهبود سلامت ذهنی و جسمی
- شناخت موانعی که موجب افت تحصیلی و مشارکت دانش آموز است
سخن آخر
برخی از اختلالات خوردن در کودکان می تواند مربوط به سنین زیر ۶ سال و برخی از آن ها در بالای سن ۷ سال (دوران مدرسه) ممکن است کودک را درگیر کند. اختلالات خوردن ممکن است ناشی از سایر اختلالات نظیراسترس باشد. بنابراین شناخت و درمان آن کودک را از عواقب جبران ناپذیر بعدی در امان نگه می دارد. این موضوع به اهمیت حضور کاردرمانی در مدارس اشاره می کند. مراجعه به بهترین مرکز کاردرمانی در بسیاری از موارد موجب بهبود و کنترل اختلال در کودکان می شود. کاردرمانی تنها مختص به کودکانی که دارای معلولیت ذهنی هستند، نمی باشد. بلکه اهمیت وجود آن به گونه ای است که موجب پیشرفت بسیاری از کودکان و نوجونان می شود.